El Sant Sopar de Leonardo va estar pintat agafant models reals per a representar els 12 apòstols i Jesús. Va deixar pel final la figura de Judes ja que li va costar setmanes trobar un rostre que es pogués identificar amb una persona amb tanta maldat. Finalment va trobar en un presoner de Roma l’home que reunia aquestes característiques. El presoner, al acabar a pintura, li digué si no el reconeixia i Leonardo va respondre que no. Finalment, el noi li contestà que ell era l’home que Leonardo havia escollit temps enrere per a representar la figura de Jesús. Pot ser per això Judes es troba donant l’esquena a l’espectador i no s’aprecia bé el seu rostre.
Altra curiositat del Sant Sopar de Leonardo és que el fresc es composat per 13 personatges: Jesús, 11 apòstols i una dona, possiblement Maria Magdalena, que curiosament el seu cos i el de Jesús formen la lletra V, i sembla que ell li busca la mà.
(Tan, Paul Lee. Encyclopedia of 7700 Illustrations. “Rockville, Maryland: Assurance Publisher, 1979 (pàg. 235).
Per pintar el Sant Sopar, Leonardo va provar tota una selecció de menús apropiats per aquell esdeveniment. Va passar-se tres anys per a decidir els plats amb l’ajuda de cinc servents, i va acabar optant per un menú auster basat en peix, pa i vi.
(http://www.lagranepoca.com/stories/20101222/15876-curiosidades-del-genial-leonardo-da-vinci-parte-ii)
Més curiositats sobre el Sant Sopar...
Gràcies als manuscrits de l'escriptor Mateo Bandello (1485-1561),
sabem que Leonardo va passar-se moltes hores, al llarg de tot un any
observant pensatiu el mur del refectori del monestir de Santa María
delle Grazie on havia de pintar el Sant Sopar. Va emprar tres anys de la seva vida en pintar aquesta obra.
En
aquest refectori, s'hi va fer portar una llarga taula ornada amb gerres
de vi, gots, aliments, etc, tal com s'imaginava que podia ser una taula
parada de l'època de la colonització romana. Leonardo i tots els seus
ajudants i models ocupaven la cuina i el refectori d'aquest monestir
dia i nit, fet que motivà les protestes del prior adduint que el mestre
Leonardo podia dur a la ruïna el monestir. Sembla ser que amb tot aquest
enrenou els ajudants no van realitzar bé la preparació d'estuc per a la
pintura mural. L'obra ja va escrostar-se i deteriorar-se abans de ser
acabada.
Hola Ana guapa tu
ResponEliminaun personantge que em te fascinada, tant que vaig fer un gran tapís que tinc sobre del llit amb el seu Ultim sopar, preciós
Felicitacions i fins aviat, petonets Susanna